leder
Gasum LBG biogasbil
Biogas för vägtransporter, ett minne blott? Illustrationsfoto: Sami Heiskanen/Gasum

Två sura veckor för biogas i Norge

Nu behöver norska branschen några goda nyheter.

Redaktionen

Det har varit två sura veckor för norska biogasbranschen. Först kom statliga Enovas besked om att stödet för biogasfordon upphör från och med den 31 maj. Sedan kom några ganska ljumma signaler från regeringen som menar att biogas hellre ska användas till sjöfart och industri än till landtransporter. Det sistnämnda har varit den norska industrins stora satsningsområde de senaste åren. Miljontals har spenderats på bensinstationer. Flera transportörer har valt biogasteknik och ännu fler överväger det. Nu får de besked från myndigheterna att det inte kommer att finnas något ytterligare stöd, vare sig med infrastruktur eller investeringsstöd för fordon. I ett skriftligt svar till stortinget säger klimat- och miljöministern att det redan finns bättre och billigare alternativ till biogas för lastbilar. Volvo och Green Land Transport Program är oense angående de tyngsta och längsta etapperna: ”Diesel och biogas är för närvarande lösningen för dig som kör långa sträckor och med tunga tonnage (över 30 mil, 35+ ton)”. I den reviderade statsbudgeten fanns inte ett pip om biogas. Drömmen om en harmonisering av ramvillkoren för biogas i Norden verkar avlägsen.

Biogas, metan från organiska sönderfallsprocesser, kommer att finnas där så länge vi har organiskt avfall. Matavfall, avloppsslam, fiskslam och ensilage, djurgödsel mm. Dygan finns där i alla fall. Det kan vara en energikälla i det gröna skiftet, eller ett problem.

På fredagen meddelade Enova en ny deadline för att ansöka om stöd till produktionsanläggningar. Kravet på innovation bibehålls, tillsammans med kravet på energi per bidragskrona. Det gör att anläggningar som förlitar sig på traditionell teknik, och anläggningar som är beroende av stallgödsel (hög klimatnytta, lägre energiutbyte) har det sämre.

Ökad produktion är det enda sättet industrin kan möta den stora efterfrågan vi vet finns. Ja, både sjöfart och industri är stora potentiella marknader, men volymerna finns inte där idag. I så fall måste landtransporter vara först ut, åtminstone tills el- och vätgasalternativen är ekonomiskt hållbara. Förmodligen också på längre sikt. Sedan när volymerna går upp kan man titta på sjöfart och industri. Marknaden finns där, produkten saknas. Det kan regering och politisk apparat göra något åt, genom att sätta ett tydligt nationellt produktionsmål och följa upp det med tillräckliga medel.

De goda nyheterna kommer inte av sig själv. Nu blir det upp till branschen att se till att oppositionen i parlamentet vinner kampen.

Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.