Personuppgiftspolicy

När du använder Avfall2resurs.se ger du oss tillgång till information om dig. Här kan du läsa vilken information vi samlar in, hur vi gör det och vad vi använder det till.

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är information som kan kopplas till en person, till exempel namn, bostadsort, telefonnummer, e-postadress, IP-adress. Information om hur du använder webbplatsen, till exempel vilka annonser du har sett eller lagt upp, betraktas också som personuppgifter.

Vilka regler gäller för hantering av personuppgifter?

Small Step Medias VD Torbjørn Leidal ansvarar för hanteringen av personuppgifter som samlas in vid användning av våra tjänster. Vi följer Dataskyddsförordningen vid behandling av personuppgifter.

När du låter oss vidarebefordra personuppgifter till andra kommer de att ha ett självständigt ansvar för vidare behandling av uppgifterna. Detsamma gäller information som du utbyter med andra webbplatser efter att du följt länkar på webbplatsen.

Vilken information samlar vi in ​​om dig?

Information du själv tillhandahåller

  • När du registrerar dig som medlem/prenumerant eller anmäler dig till ett nyhetsbrev.
  • När du anger information i annonser och formulär.
  • Kommentarer och annan feedback du ger eller meddelanden som skickas via webbplatsen.

Information vi samlar in om din användning av tjänsten

  • Vilken teknik du använder. Oavsett om du sitter på en bärbar dator, surfplatta eller mobil, vilken webbläsare du använder, IP-adress, nätoperatör och liknande.
  • Vad du gjör. Till exempel vilka sidor du besöker, annonser du klickar på och vilket innehåll vi har visat dig.
  • Var du är. Vi registrerar din geografiska position baserat på din IP-adress eller andra former av lokalisering. Om du accepterar platsdelning i våra appar registreras din GPS-position.

Vi, liksom de flesta andra webbplatser, använder Google Analytics för att samla in information om användningen av webbplatsen. Här kan du läsa mer om Googles integritetspolicy och vad de samlar in.

Information lagras även på den enhet du använder (PC, mobiltelefon etc.) i form av cookies. Denna information är dels nödvändig för användarupplevelsen, dels för att kunna ha en inbäddad tjänst, dels för att samla in allmän information om användningen av webbplatsen.

I dina webbläsarinställningar kan du se vilka cookies som gäller för dig och vilka värden vi har lagrat.

Cookies raderas efter maximalt 30 dagar.

Om du är prenumerant på vårt nyhetsbrev samlar vi även in information om huruvida du accepterar nyhetsbreven och vilka länkar du klickar på. Vi använder tredjepartstjänsten Sendinblue för nyhetsbrev, här kan du läsa deras villkor (engelska).

Information från andra källor

Vi kan få information från kunder och andra tredje parter som hjälper oss att analysera användningen av Avfall2resurs.se och förbättra våra tjänster. En annonsör kan till exempel ge oss information om vad som hände efter att du klickat på en annons hos oss.

Vad används informationen till?

Vi arbetar ständigt med att ge dig en anpassad och bra upplevelse av vår tjänst. Här är de viktigaste ändamålen för vilka vi använder personuppgifter:

  1. Att leverera de tjänster du kan förvänta dig av oss. Vi behöver till exempel ha din e-postadress för att kunna skicka nyhetsbrev till dig.
  2. Spara dig tid och arbete, genom bland annat automatisk inloggning och förifyllning av formulär.
  3. Förstå marknadstrender och behov genom statistik. Vi analyserar övergripande data för att förbättra och vidareutveckla vår tjänst.
  4. Anpassa tjänsten utifrån dig och dina intressen. Vi kan till exempel visa dig annonser som liknar saker du har tittat på och rekommendera innehåll baserat på vad andra har gillat. Du kan också få rekommendationer och erbjudanden baserat på din adress eller var du befinner dig.
  5. Rikta innehåll och reklam och mäta effekten. Vi vill visa innehåll och reklam som är så relevant som möjligt för dig och vi mäter hur bra vi träffar. Därför använder vi information om dig, vad du tittar på och var du befinner dig. Våra annonsörer kommer att kunna se vilka åldersgrupper, kön och bostadsorter (på kommunnivå) som har sett eller klickat på deras annonser. Vi ger dem aldrig information som kan identifiera dig.

Vissa tjänster kan ha särskilda regler. Vi kommer sedan att informera dig i varje enskilt fall.

Marknadsföring och undersökningar

Vi kan skicka erbjudanden om produkter och tjänster till dig via e-post eller andra typer av meddelanden. Om du är registrerad som prenumerant kan du välja att tacka nej till detta på Min Sida. Om du är mottagare av nyhetsbrevet kan du när som helst avregistrera dig på Min Sida eller genom att följa avregistreringslänken längst ner i nyhetsbrevet.

Då och då genomför vi undersökningar på uppdrag av oss själva eller våra partners. Målgruppen för sådana undersökningar kan baseras på personuppgifter.

Delas informationen med andra?

Information om dig och din användning av tjänsterna delas inte med andra företag. Informationen används i analytiska syften och för att förstå marknadstrender.

I vissa fall delar vi även personuppgifter med andra företag, organisationer och individer utanför Small Step Media as. Detta i första hand för att kunna förse dig med bättre och säkrare produkter och tjänster. Här är de viktigaste exemplen:

  • När andra utför tjänster för vår räkning Detta kan t.ex. vara när vi använder en tredje part för att utföra betalningstransaktioner, eller t.ex. verktyg från Google Analytics för att analysera användningen av våra tjänster. Dessa företag får inte använda denna information till något annat än att utföra tjänster åt oss.
  • När du ber oss att dela med andra. Till exempel om du gör ditt namn och telefonnummer synligt på t.eks. en kommentar eller platsannons.
  • Av säkerhetsskäl. För att skydda dig mot obehörig åtkomst till ditt användarkonto kan vi använda externa säkerhetstjänster som är baserade på personuppgifter.
  • Offentliga myndigheter som Skatteverket, Tullverket eller Polisen kan i vissa fall kräva att vi lämnar ut information.
  • För att förhindra bedrägerier eller klargöra tvister kan relevant information lämnas ut till parterna i tvisten eller andra.

Hur kan jag hantera information om mig?

Uppdatera personuppgifter

Det är viktigt att den information vi har om dig och ditt företag är korrekt. Du kan uppdatera informationen på Min sida.

Radering av personuppgifter

Vi lagrar inte personuppgifter längre och i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att uppfylla syftet med behandlingen om det inte krävs enligt lag, till exempel genom bokföringslagen.

Du kan själv ta bort information från din användarprofil.

Huvudregeln är att personuppgifter lagras i högst två år. Hur snabbt information raderas kan variera. Här är några viktiga exempel:

  • Så länge ditt konto är aktivt kommer vi att hantera dina personuppgifter, annonser, meddelanden och annan information du registrerar.
  • Information om användningsmönster på hemsidan kan finnas kvar i upp till tre år i våra analyssystem. Dessa data används för att ta reda på om våra tjänster fungerar bra för allmänheten och om vår kontinuerliga produktutveckling bidrar till att göra vår tjänst bättre.
  • Om du begär att din användarprofil ska raderas kommer vi att ta bort personuppgifter från din profil och från innehåll du har skapat som användare.
  • Att radera personuppgifter fritar dig inte från avtal och skyldigheter du kan ha gentemot Small Step Media as eller tredje part.

 

Dina rättigheter

Det är dina uppgifter och du har starka rättigheter till dem: Du har rätt att få tillgång till dina uppgifter. Du har också rätt att få uppgifter vi har om dig rättade eller raderade i enlighet med lagstiftningen, eller så kan du begära att behandlingen begränsas om du till exempel anser att behandlingen är olaglig. Du har även möjlighet att ta emot vissa uppgifter i digitalt format eller överföras till andra verksamheter; så kallad dataportabilitet. Vi förklarar dessa rättigheter mer i detalj nedan, och vi beskriver också hur du kan gå tillväga om du vill utnyttja någon av dina rättigheter.

Nedan hittar du information om hur du kan utnyttja dina rättigheter.

  • Din rätt att se information vi behandlar om dig (rätt till tillgång). Du har rätt att se den information vi behandlar om dig när du loggar in på ditt konto.
  • Din rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har rätt att få felaktiga uppgifter korrigerade när du loggar in på ditt konto. Om det finns annan information som du anser behöver rättas, och som du inte kan korrigera på Min sida, kontakta oss direkt.
  • Din rätt att få uppgifter raderade (”rätten att bli glömd”). Som huvudregel har du rätt att få personuppgifter om dig raderade. För att begära radering kan du kontakta oss via mail på kundservice@avfall2resurs.se.
  • Din rätt att invända och begränsa behandlingen. I vissa sammanhang har vi möjlighet att behandla personuppgifter om personer om behandlingen är nödvändig för att uppfylla våra berättigade intressen, förutsatt att de registrerades rättigheter och friheter inte väger tyngre. I sådana fall har du som registrerad rätt att invända mot att vi behandlar personuppgifter om dig. Vi kommer då som huvudregel att stoppa denna behandling av personuppgifter. Detta gäller undantagslöst om syftet är direktmarknadsföring. I vissa sammanhang har du även möjlighet att begära att behandlingen av dina personuppgifter stoppas eller begränsas. Om du utnyttjar denna rättighet kan dina uppgifter endast behandlas utifrån ditt samtycke eller för vissa andra ändamål som framgår direkt av Dataskyddsförordningen.
  • Din rätt att få en kopia av dina uppgifter i digitalt format (rätt till dataportabilitet). Under vissa omständigheter har du rätt att få information som du har gett oss i digitalt format, och även rätt att få information överförd till annan verksamhet, om det är tekniskt möjligt och försvarbart. Denna rätt gäller endast information som behandlas med automatiserade metoder och som baseras på samtycke från dig eller som behandlas som ett led i att fullgöra ett avtal med dig. Rätten till dataportabilitet omfattar endast information som du har gett oss, antingen direkt genom till exempel kontaktformulär eller som har genererats genom din användning av våra tjänster. För att utnyttja din rätt till dataportabilitet: logga in på ditt konto, där du hittar vår automatiska lösning för förfrågningar om dataportabilitet. Du kan också begära dataportabilitet genom att kontakta oss enligt nedan.

Vi vill påminna om att det finns vissa undantag från de rättigheter vi har beskrivit här. Dessa undantag följer av lagstiftningen, och kan till exempel innebära att tillgång till viss information inte ges på grund av hänsyn till andras fri- och rättigheter eller att vissa personuppgifter inte kan raderas eftersom lagkrav eller andra hänsyn medför krav på lagringstid.

Genomförande av förändringar

Vi kan ibland uppdatera vår integritetspolicy för att återspegla ändringar av webbplatsen eller vår integritetspolicy. Vid större förändringar får du besked nästa gång du loggar in. I speciella fall kommer inloggade användare att meddelas direkt via e-post eller meddelande på hemsidan.

Ändringar av integritetspolicyn kommer alltid att finnas tillgängliga i vår ändringslogg.

X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.