Nytt EU-lagförslag ska sätta stopp för green-wash
I dag florerar det i marknadsföringen många tveksamma påståenden om produkters hållbarhet. Exempelvis kan som sägs vara tillverkade av återvunna material innehålla bara någon procent sådant material. Detta vill EU-kommissionen sätta stopp för med ett nytt lagförslag, som presenterades i Bryssel 22 mars. Den vill också rensa upp i den yviga floran av miljömärkningar
– Mer än hälften av de påståenden vi ser på den europeiska marknaden är vaga, vilseledande eller till och med baserade på ingenting alls. Detta undergräver förtroendet och straffar företag som verkligen tar effektiva steg och gör verkliga ansträngningar för ökad hållbarhet. Det finns också för många olika miljömärkningar och det skapar förvirring. Det ökar också kostnaderna för företag som verkar på vår inre marknad, sade Virginijus Sinkevičius, EU-kommissionär med ansvar för miljöfrågor.
Lättare göra bra miljöval
EU-kommissionen vill att konsumenterna ska få information som är pålitlig, konsekvent och verifierbar och se miljömärkningar som är transparenta och lättare att förstå. Det ska göra det lättare för konsumenten att göra bra miljöval, samtidigt som lagstiftningen förbättrar rättssäkerheten och jämnar ut villkoren på den inre marknaden. Sinkevičius menar att det också leder kostnadsbesparingsmöjligheter för företag som handlar över gränserna.
– Det kommer att öka konkurrenskraften för ekonomiska aktörer som strävar efter att öka miljömässig hållbarhet för sina produkter och aktiviteter, sade lettländaren Sinkevičius.
Reglerna ska vara frivilliga och bara påverkar bara företag som vill göra miljöanspråk på konsumenter och på de system som ger rätt till miljömärkning.
Måste kunna bevisa miljöpåståenden
– Om du påstår att din produkt är miljövänlig så ska du kunna bevisa det påståendet. Du måste visa att det är baserad på vetenskap och att det är pålitligt, sade Sinkevičius.
Det finns i dag 230 miljömärkningar på EU-marknaden något som förvirrar konsumenterna. De är också handelshinder för hållbara företag som verkar över gränserna och splittrar den inre marknaden.
– Enligt de nya reglerna kommer vi bara att tillåta nya offentliga system som fungerar på EU-nivå. Vi måste mobilisera de resurser vi har för att arbeta tillsammans på tillförlitliga märkningar på EU-nivå som EU:s miljömärke, sade Sinkevičius.
Förslaget innebär att om företag som vill ta in ett nytt privat system måste det vara bättre än de som redan finns. Det kan vara motiverat om märkningen visar exceptionella prestanda för miljömässig hållbarhet, men bara i väl motiverade fall, enligt Sinkevičius.
– För att dessa bestämmerlser ska få effekt måste medlemsstaterna skapa nationella regler med ”avskräckande påföljder”, sade Sinkevičius.
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!