Nyheter
Elhybridfärja i Mälartrafik. Foto: John Göransson.
Elhybridfärja i Mälartrafik. Foto: John Göransson.

Sverige långt efter Norge med fossilfria färjetransporter

På onsdag lämnade den norska regeringen förslag på nya nollutsläppskrav för färjor och motorbåtar i kollektivtrafik. Förslaget innebär att det införs nollutsläppskrav för färjor så tidigt som möjligt och för höghastighetsbåtar från 1 januari 2025. I Sverige är målen satta betydligt lägre fram i tiden.

– För att nå de klimatmål vi satt upp under Parisavtalet är det absolut nödvändigt att minska utsläppen från transportsektorn. Både staten och många landskommuner har redan ersatt gamla dieselfärjor med nollutsläppsalternativ och vi ser en lovande utveckling för snabbåtarna. Men utsläppen måste ändå minska och därför vill jag införa krav på nollutsläpp för både färjor och snabbgående båtar, säger Norges transportminister Jon-Ivar Nygård i ett pressmeddelande på onsdagen.

Norge har en omfattande passagerartrafik till sjöss och ett stort antal människor är helt beroende av upphandlad sjötrafik.

Sverige ligger långt efter Norge

I Sverige är det främst Gotlandstrafiken samt skärgårdstrafiken i Region Stockholm och Västra Götalandsregionen som är offentligt upphandlad. År 2017 tog Färjerederiet, som är den del av Trafikverket, fram handlingsplanen ”Vision 45” för hur verksamheten ska uppnå en flotta med nettonollutsläpp 2045.

År 2030 planerar Destination Gotland att två nya färjor drivna på vätgas ska introduceras. Destination Gotland har som mål att senast 2045 ha klimatneutrala resor.

Sedan 2020 använder 50 procent av kollektivtrafiken på vatten i Region Stockholm förnybara drivmedel. Det finns ett mål att alla färjor ska vara fossilfria år 2030.

För Västra Götalandsregionen är utgångspunkten i nya upphandlingar är att kollektivtrafik på vatten ska vara helt eldriven för korta sträckor och till största möjliga grad eldriven för längre sträckor. Regionen bedömer att all kollektivtrafik kan vara helt eldriven till 2035 och att minst 80 procent av energianvändningen från kollektivtrafiken på vatten kan vara fossilfri år 2030.

Snabb teknikutveckling

– De senaste åren har vi sett en snabb utveckling inom teknik som minskar utsläppen från färjor och motorbåtar. Krav på nollutsläpp för färjor och snabb-båtar ska ge ytterligare utsläppsminskningar och bidra till fortsatt teknisk utveckling. Det är helt nödvändigt för att nå de ambitiösa klimatmål vi satt upp oss, säger Norges klimat- och miljöminister Espen Barth Eide.

– Transportsektorn står för cirka en tredjedel av Norges utsläpp av växthusgaser och cirka 60 procent av de icke kvotpliktiga utsläppen. Vi måste ta det på allvar. Färjor och snabba båtar är viktiga delar av det norska transportnätet, men står också för stora utsläpp. Motorbåtar har höga utsläpp per transporterad passagerare, säger Nygård.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.