Nyheter
Foto: John Göransson.
Foto: John Göransson.

McDonalds tar till storsläggan mot EU:s förpackningslag

McDonalds har orkestrerat en stor kampanj mot nya lagar för att minska förpackningsavfallet i EU. Vissa insiders har beskrivit kamp som ”den största lobbyinsats de någonsin har sett i EU-parlamentet”. Det skriver nyhetsbrevet EU Observer.

Snabbmatskedjan, tillsammans med ett antal förpackningstillverkare och branschorganisationer, skrev i slutet av april till europeiska beslutsfattare och krävde en paus i lagstiftningen, som ska främja återanvändbara förpackningar i EU.

Sedan juni 2022 har McDonald’s och andra välkända branschgrupper finansierat tre studier, lanserat två webbplatser och sponsrat flera artiklar som attackerar lagstiftningen, med motiveringen att den skulle undergräva Europas netto noll-ambitioner.

Kommer att skrota kravet på återanvändbar förpackning

Syftet med den nya EU-förpackningslagen, som publicerades i november, är att stoppa tillväxten av förpackningsavfall och engångsplast, som förväntas fördubblas i Europa och stå för nästan en femtedel av den globala koldioxidbudgeten i världen till 2040.

Vetenskapligt tvivelaktiga påståenden

McDonald's och andra branschföreträdare har anklagats för att leverera vetenskapligt tvivelaktiga, körsbärsplockade bevis i opposition till lagstiftningen. McDonald's har bland annat finansierat en "oberoende" studie som drog slutsatsen att föreslagna EU-mål för återanvändning av förpackningar avsevärt skulle kunna öka utsläppen av växthusgaser. Studiens resultat har ifrågasatts på bred front.

EU föreslår ett förbud mot engångsförpackningar på restauranger och kaféer till 2030, och en ökning av återanvändbara varor för hämtmat till 10 procent till 2030.

Branschföreträdare höll över 290 officiella möten med parlamentsledamöter i ämnet mellan början av 2022 och början av april, jämfört med bara 21 möten som hölls av icke-statliga organisationer, skriver EU Observer.

En miljard förpackningar

McDonald's ansvarar för över en miljard kilo förpackningar varje år.

Snabbmatsjättar och förpackningsföretag motsätter sig den föreslagna EU-lagstiftningen – föreslår kampanjer och akademiker – eftersom det sannolikt skulle kräva betydande investeringar och uppgraderingar av infrastrukturen från dessa företag, såväl som förändringar i deras varumärke och marknadsföring.

Men forskare, aktivister och FN tror att återanvändning i olika former är det bästa sättet att tackla miljökostnaderna för engångsförpackningar, som är gjorda av fossila bränslen, trämassa och andra råvaror. Nästan 10 procent av oljan och gasen i EU används för att tillverka plast, bland annat för förpackningar, och nästan hälften av papperet som används i EU används för förpackningar.

En talesperson för McDonald's sade till DeSmog: "Förpackningar spelar en viktig roll för att hjälpa oss att servera varm och nylagad mat snabbt och säkert till våra kunder och förhindra matsvinn. Den obligatoriska implementeringen av återanvändbara produkter som den enda lösningen kommer med betydande operativa och ekonomiska utmaningar. för hela branschen."

Europaparlamentet förväntas rösta om lagen under de kommande 12 månaderna.

Betalat för publicering

I mars sponsrade McDonald's en artikel i Politico EU – en ledande Brysselbaserad publikation som har nära 6 miljoner webbvisningar varje månad – som hävdade att "återanvändbara förpackningar kommer att vara kontraproduktiva i förhållande till Green Deal-målen".

Företaget har också betalat för att få flera uttalanden publicerade i Politicos inflytelserika nyhetsbrev "Brussels Playbook newsletter", med budskapet att "växthusgasutsläppen skulle öka med upp till 50 procent för mat severad på restaurangerna och upp till 260 procent för hämtmat" om Europa tvingar fram återanvändning av förpackningar.

EU-kommissionen hävdar å sin sida att lagstiftningen skulle kunna minska utsläppen av växthusgaser med 23 miljoner ton per år till 2030. En amerikansk studie som publicerades i mars visade att om en behållare återanvänds bara 20 gånger skulle det minska den globala uppvärmningspotentialen med över 50 procent, jämfört med engångsalternativ.

Talare på EU-evenemang

McDonald's talade också vid ett evenemang i EU-parlamentet i slutet av februari med över 80 deltagare och varnade för att den nya lagen "bara kan göra problemet [med miljönedbrytning] värre" skriver EU Observer.

Bland talarna vid Europaparlamentets evenemang fanns McDonalds vicepresident och globala chief impact officer Jon Banner, tillsammans med parlamentsledamöterna Carlo Fidanza, Paolo de Castro och Salvatore de Meo.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.