Nyheter
Hanna Melander och Viktor Strömblad.
Hanna Melander och Viktor Strömblad.

Så ska DB Schenker bli klimatneutralt 2040

DB Schenker testar dem alla med siktet inställt på en sak – att vara helt klimatneutralt till 2040.

– Vi ser att omställningen till förnybara drivmedel sker i två etapper. Först handlar det om att vi behöver nå fossilfrihet så fort som möjligt, vilket vi gör med biobränslen. Slutmålet är att vi ska bli helt utsläppsfria och då behöver vi ställa om till förnybar el, antingen via batteridrift eller elektrobränslen, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker i Norden.

En miljon ton per år fram till 2030. Så mycket måste utsläppen från landtransporterna minska för att nå Sveriges klimatmål. Därför är alternativa drivmedel som el, vät- och biogas allt viktigare.

Jagar energitjuvar

Förutsättningarna att ställa om varierar beroende på var i världen du befinner dig. I Norden är förutsättningarna goda, tack vare det engagemang som finns i samhället och inom näringslivet, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Vi på DB Schenker gör detta här och nu. Både för stadsnära transporter och de långväga. Samtidigt måste man ha förståelse för att allt inte kan ske över en natt, om det ska vara hållbart på längre sikt. Och det handlar inte bara om drivmedel. För oss är det också viktigt att hela tiden optimera vår drift så att vi använder så lite energi som möjligt. Det gör vi bland annat genom att höja fyllnadsgraden i våra fordon, förbättra vår rutt-optimering och köra så få kilometer som möjligt när vi utför vårt uppdrag, säger Hanna Melander.

För att undvika eventuella missförstånd och kunna samordna så mycket gods som möjligt krävs en nära dialog med kunden.

– Det kan till exempel handla om att kunden godkänner att godset hämtas när distributionsbilen kör förbi istället för att vi kommer dit en avtalad tid med en annan bil, säger Hanna Melander

Utsläppsfria leveranser i 124 städer

Logistikjätten testar även vätgasdrift för tunga ekipage. DB Schenker är den första logistikleverantören i Tyskland som använder ett bränslecellselektriskt fordon (FCEV) i 40-tonsklassen, med en räckvidd på 400 kilometer. Och i Sverige satsar flera av DB Schenkers samarbetsåkerier på biogas, där räckvidden för en fulltankad biogaslastbil ligger på drygt 70 mil.

– DB Schenker ställer om på bred front. Och man ska ha i åtanke att våra klimatmål om klimatneutralitet till år 2040 gäller hela organisationen. I Europa ligger vi i framkant med flera innovativa omställningsprojekt för landtransporter. Ett exempel är utrullningen av ellastbilen från Volta som innebär att DB Schenker snart kan erbjuda utsläppsfria leveranser i 124 städer och 22 länder, säger DB Schenkers Viktor Strömblad, Head of Land Transport Sverige, Danmark, Island.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.