Nyheter
Foto: John Göransson.
Foto: John Göransson.

Debatt: Svebio stödjer C-förslag om reduktionsplikt

Centerpartiets förslag om reformering av reduktionsplikten är ett klokt förslag som borde prövas utan politiska skygglappar av alla partier i riksdagen. Det skriver Gustav Melin, VD i  Svebio i en debattartikel.

Gustav Melin.
Gustav Melin.

Centerpartiets förslag om reformering av reduktionsplikten är ett klokt förslag som borde prövas utan politiska skygglappar av alla partier i riksdagen. Det ger en möjlighet att minska kostnaderna för bilister och företagare utan att öka koldioxidutsläppen och borde därför kunna få brett politiskt stöd.

Det ger en möjlighet att minska kostnaderna för bilister och företagare utan att öka koldioxidutsläppen och borde därför kunna få brett politiskt stöd, säger Gustav Melin.

EU:s ändrade statsstödsregler gör det möjligt att ta bort den koldioxid- och energiskatt som idag läggs på biodrivmedel inom reduktionsplikten. Det är en första rimlig och logisk åtgärd som alla bör kunna stödja.
En sänkning av pliktavgiften inom reduktionsplikten är också en klok åtgärd som medverkar till att pressa priset på biodrivmedel.

Åtgärder för inhemsk produktion

Åtgärder för att öka volymerna genom ökad inhemsk produktion har samma positiva effekt. Här borde partierna snabbt kunna enas om att genomföra det förslag som lagts av bioekonomiutredningen.
Sänkt moms på drivmedel bör ses som en tillfällig åtgärd.

Det vi saknar i Centerpartiets förslag är åtgärder som stimulerar marknaden för högblandade och rena biodrivmedel, för vilka EU beviljat ett fyraårigt skatteundantag. Det konverteringsbidrag som tidigare utlovats måste införas och marknadsföras, så att tiotusentals bilar kan anpassas till att drivas med biodrivmedel. Krav bör också ställas på att elhybrider ska köras på förnybart drivmedel och det är dags att ta bort malus om den som kör bil kan visa att man tankar förnybara drivmedel. .

Vad blir priseffekten?

Regeringen och Sverigedemokraterna hävdar att deras förslag ger en prissänkning på 5,50 kr/liter diesel, vilket har ifrågasatts av drivmedelsföretagen. Centerpartiet säger att partiets förslag ger en prissänkning kring 4 kr/liter. Svebios medlemsföretag Energifabriken visar i en prognos att prissänkningen med regeringens förslag blir cirka 3,50 kr/liter. Priset på diesel har sedan i höstas sjunkit med cirka 4 kr/liter.

Vad priset på bensin och diesel blir våren 2024 beror, förutom på politiska beslut om svenska styrmedel, på utvecklingen av det globala oljepriset, på valutakurser samt på vilka styrmedel och pliktavgifter som gäller på andra marknader.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.