Nyheter
MSC Euribia visade nyligen att utsläppsneutral kryssning är möjlig genom att segla den första kryssningen någonsin med noll nettoutsläpp av växthusgaser med flytande biogas upphandlad av Gasum. Bild från pressmeddelandet.

MSC Cruises och Gasum ingår samarbete om biogas

MSC Groups och Gasums kryssningsdivision har tecknat ett långsiktigt avtal för leverans av flytande syntetisk gas till MSC Cruises nya flaggskepp, MSC Euribia, samt ett samförståndsavtal om samarbete kring syntetisk gas tillverkad med förnybar energi. Målet är noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2050.

MSC Cruises, världens tredje största kryssningsoperatör, har ingått en avsiktsförklaring (LOI) om samarbete med det nordiska energibolaget Gasum för att säkra SC:s tillgång till flytande syntetisk gas, även kallad e-LNG. E-LNG produceras med väte, skapat genom hydrolys med förnybar energi och kolavskiljning. Avtalet är en kraftfull åtgärd för att minska utsläppen i MSC:s kryssningsverksamhet med stora volymer på flera tusen ton e-LNG med start 2026, heter det i ett pressmeddelande.

Företagen tecknade också ett långsiktigt avtal för leverans av flytande naturgas, LNG, till MSC:s nya flaggskepp MSC Euribia. Med detta avtal stödjer Gasum MSC Cruises i att minska utsläppen med omedelbar användning av LNG.

Användningen av LNG tar bort nästan alla utsläpp av svaveloxider och partiklar och minskar avsevärt utsläppen av kväveoxider och växthusgaser. Dessutom gör LNG-tekniken ombord att MSC Cruises när som helst kan byta till helt förnybar flytande biogas (bio-LNG) eller syntetisk gas (e-LNG) för att uppnå minskningar av växthusgasutsläppen med upp till 100 procent.

Flytande biogas

MSC Euribia visade nyligen att utsläppsneutral kryssning är möjlig, genom att genomföra den hittills första kryssningen med flytande biogas upphandlad av Gasum, som ger med noll nettoutsläpp av växthusgaser. Fartyget seglade i fyra dagar från Saint-Nazaire i Frankrike till Köpenhamn, Danmark med hjälp av bio-LNG med en massbalansansats. Detta är den mest miljöeffektiva metoden för att uppnå fördelarna med förnybar biogas. MSC Cruises köpteför ändamålet över 400 ton bio-LNG från Gasum. MSC Cruises är branschens första kryssningsoperatör som använder bio-LNG som bränslekälla.

– Vi är glada över att samarbeta med Gasum på vår resa mot nettonollutsläpp av växthusgaser. Att säkra en pålitlig försörjning av LNG och e-LNG är avgörande för våra ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen, och det långsiktiga avtal vi har tillkännagett idag är ett viktigt steg på denna resa. Partnerskap med Gasum kommer att göra det möjligt för oss att få tillgång till nya och renare bränslen, för att göra verklighet av netto noll-kryssningar. Vi behöver fler leverantörer som Gasum för att höja klimatmålen i vår bransch, säger Linden Coppell, Vice President Sustainability and ESG för MSC Cruises.

– Som leverantör av alternativa bränslen dedikerad till energiomställningen är i på Gasum stolta över att kunna erbjuda stöd till MSC Cruises, i dess strävan att minska miljöavtrycket för sin verksamhet, säger Mika Wiljanen, vd för Gasum.

Avsiktsförklaringen om e-LNG är en milstolpe för hela sjöfartsnäringen, eftersom den visar att e-LNG kommer att finnas tillgänglig för sjötransportsektorn inom kort. Vi är också mycket glada över det långsiktiga leveransavtalet för LNG, som vi tror är starten på ett långsiktigt samarbete, säger Mika Wiljanen.

https://biogassbråsen.no/2023/05/25/biogass-seilas-for-nytt-cruiseskip/

Vad är e-LNG eller syntetisk gas?

E-LNG-gas kan produceras syntetiskt genom Power-to-Gas-processen. Först produceras väte från vatten med förnybar el. Vätgasen som produceras kan sedan vidareförädlas till metan, genom att tillsätta icke-fossil koldioxid från CO2-avskiljning.

Denna syntetiska förnybara metangas är helt utbytbar med naturgas och biogas. Eftersom den är flytande är den fullt utbytbar med LNG och flytande biogas. Det innebär att den kan transporteras genom redan befintlig infrastruktur – lastbilar, fartyg eller rörledningar.

Det innebär också att syntetisk gas kan användas direkt i dubbelbränslemotorer som idag körs på naturgas, biogas, LNG eller flytande biogas. Det finns inget behov av ytterligare investeringar i ny utrustning eller modifieringar.

Till skillnad från andra alternativa bränslen, som ammoniak eller metanol, som fortfarande befinner sig i utvecklingsstadiet både vad gäller produktion och infrastruktur, är syntetisk gas eller e-LNG ett konkret sätt att minska koldioxidutsläppen till sjöss och land.

Gasums mål är att leverera sju terawattimmar förnybar gas årligen till marknaden till 2027. Att uppnå detta mål kommer att innebära en årlig kumulativ minskning av koldioxiden med 1,8 miljoner ton för Gasums kunder.

Källa: Pressmeddelande

https://biogassbansjen.no/2023/04/05/gasum-setter-mal-om-7-twh/

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.