
Scania satsar på grönt stål från H2 Green Steel
När de stora lastbilstillverkarna ska minska utsläppen är det inte bara bränslet som gäller, det handlar om stålet också.
Det nya kontraktet med H2 Green Steel kommer att förse Scania med hållbart producerat stål för att bygga sina lastbilar. Själva tillverkningen kommer att starta 2025 vid H2 Green Steels nya anläggning i Boden och det gröna stålet kommer att levereras från 2027.
Scania går därmed i fotspåren av Volvo Lastvagnar, Ford och BMW, som också har bestämt sig för att prova grönt stål. Tillverkarna använder dessutom mycket aluminium i produktionen, vilket också gör att utsläppsfritt aluminium blir allt mer utbrett.
Kraftigt minskade CO2-utsläpp
Scanias mål är att fasa ut de viktigaste källorna till CO2-utsläpp i företagets europeiska leverantörskedja till 2030. Detta inkluderar ett mål att använda 100 procent grönt stål, 100 procent gröna batterier, 100 procent grönt aluminium och 100 procent grönt gjutjärn i produktionen.
Det handlar om stora utsläppsminskningar. Enligt pressmeddelandet behövs ungefär 4 ton stål bara för att tillverka en lastbil:
"Med denna första order från vår strategiska partner H2 Green Steel fortsätter vi våra framsteg mot att minimera klimatpåverkan från vår leveranskedja", säger Anders Williamsson, vice vd och chef för FoU och inköp på Scania.
Mer information finns tillgänglig från H2 Green Steel.
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!