Nyheter
EU:s transportkommissionär Adina Valean
EU:s transportkommissionär Adina Valean

EU tillåter tyngre lastbilar med nollutsläpp

Maxvikten för nollutsläppslastbilar blir 4 ton mer än för dieselfordon. Det meddelade transportkommissionären Adina Vălean vid en presskonferens på tisdagen. Förslaget innehåller också satsningar på mer järnvägstransporter.

– Vi kommer att tillåta en extra vikt på 4 ton för standardfordon med nollutsläpp, såväl som för de i intermodal drift (kombination av väg- och järnvägstransport). Det innebär 44 ton för en vanlig nollutsläppslastbil och 48 för en nollutsläppslastbil som används i intermodal drift. Hon öppnade för att tillåta ännu högre vikt för vätagsdrivna fordon, för att uppnå teknikneutralitet.

En annan viktig del i förslaget är at samtliga stater ska tvingar acceptera alla lastbilar vars lastvikt respekterar deras nationella maxvikt. Det betyder färre omlastningar för transporter som passerar mer än en nationsgräns. Det ska enligt Vălean leda till över 91 miljoner färre resor per år så snart som 2030 och 1 600 miljoner färre resor år 2050.

Mindre utsläpp och färre förare

– Låt mig ge dig ett exempel. Någon äger ett företag i Danmark som producerar öl. I Köpenhamn lastar de en lastbil med 60 ton, den högsta tillåtna vikten i deras land. Ölet är avsett för Helsingfors, så det måste korsa Sverige. Även om Sverige och Finland accepterar 60-tons lastbilar kan min 60-tons lastade lastbil bara gå så långt som till Sverige, med tanke på att större lastbilar enligt nuvarande regler bara kan passera en gräns.  I Sverige skulle min last behöva flyttas över till två standardlastbilar för att nå Helsingfors, vilket ökar CO2-utsläppen och kräver en extra förare, sade Adina Vălean.

Standard för CO2-beräkningar

EU-kommissionen föreslår också att en ISO-standard – en internationell standard – för att beräkna CO2-utsläpp från transporter, som kan användas av transportföretag, operatörer och leverantörer. Dagens online-räknesnurror håller helt enkelt inte måttet.

– Det är inte obligatoriskt, men det är ett första steg mot att sätta lite ordning, struktur och sanning i vad företag kan kommunicera om sina utsläpp. I grund och botten tar vi hänsyn till de utsläpp som krävs för bränsleproduktion och distribution och de utsläpp som produceras när fordonet är i rörelse. Ändå är den allmänna formeln mycket komplex, och ett antal faktorer, från typen av last till resan och dess längd kommer att beaktas, sade Adina Vălean.

Europeiska miljöbyrån utvecklar nu en databas med standardvärden för utsläpp.  De långa och komplicerade formler som blir resultatet kommer att ligga till grund för nya online-räknesnurror.

– Även om formlerna är komplicerade, kommer verktygen att vara användarvänliga. Precis som dagens online-gimmickar, men korrekta, sade Adina Vălean.

Godståg går före nattåg

Kommissionen lämnar också förslag om tekniska och regulatoriska förändringar som ska gagna gränsöverskridande järnvägstransporter. Adina Vălean betonade att det i första hand handlar om godstransporter.

–  Vi älskar nattåg, men i denna lagstiftning kommer de i andra hand, vår huvudfokus är gods. Av det totala godset som transporteras mellan EU-länderna 2021 transporteras i dag bara 11,9 % på spår, sade Adina Vălean.

.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.