Nyheter

DB Schenker och Volvo Cars i stort biobränsleprojekt

DB Schenker och Volvo Cars ingår ett hållbart partnerskap som kommer att minska CO2-utsläppen med 84 procent. Totalt transporteras 12 000 standardcontainrar med 100 procent biobränsle för fartyg, heter det i ett pressmeddelande.

DB Schenker och Volvo Cars har ingått ett samarbete för mer hållbar sjöfrakt. Det görs genom att transportera 12 000 standardcontainrar (TEU) med reservdelar för fordon på fartyg med 100 procent biobränsle. Detta sparar cirka 33 000 ton CO2 jämfört med fartyg som drivs med fossilt bränsle. Dörr-till-hamn-programmet startade i juni och kopplar samman Volvo Personvagnars produktionsanläggning i Göteborg med hamnarna Savannah, Newark och New York. Detta markerar starten på ett nytt långsiktigt affärssamarbete mellan den ledande logistikleverantören och ett av världens mest välkända och respekterade bilmärken. Att använda bränsle från förnybara källor istället för fossila källor minskar CO2-utsläppen med 84 procent, skriver partnerna i ett pressmeddelande.

– Vi är stolta över att ett erkänt varumärke som Volvo Cars ansluter sig till DB Schenker på väg mot en framtid med renare logistik. Vårt löfte är att hjälpa kunderna att minska Scope 3-utsläppen från transport och distribution. Vi kommer bara att lyckas forma hållbara leveranskedjor om speditörer, speditörer och transportörer arbetar nära tillsammans., säger Thorsten Meincke, global styrelseledamot för Air &; Havsfrakt på DB Schenker.

– DB Schenker är en stark partner i vår ambition att bli ett klimatneutralt företag 2040. Genom att minska Scope 3-utsläppen tar vi ett stort steg mot att göra våra transportrelaterade utsläpp CO2-fria. Vi kommer att fortsätta utforska hållbarhetsmöjligheter i alla aspekter av vår leveranskedja för att få andra biltillverkare att agera också och öka efterfrågan på koldioxideffektiva sjötransporter, säger Javier Varela, Chief Operating Officer och Executive Vice President för Volvo Cars.

Mer hållbart enligt EU-direktiv

Hela ramverket följer ISO 14020, 14021 och 14067. Det förnybara bränslet som används i transporter är certifierat av en oberoende tredje part och produceras inte i konkurrens med livsmedelsgrödor.

Därför är det mer hållbart enligt EU:s förnybara direktiv. Om förnybart bränsle inte finns tillgängligt för en viss Volvo Cars transport används det för en annan kunds transporter men allokeras till Volvo Cars genom en metod som kallas massbalansering. Metodiken ses över regelbundet av tredje part och säkerställer att den totala minskningen av fossilt bränsle är i linje med den faktiska användningen på containerfartyg.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.