Nyheter
Svensk Däckåtervinnings VD Fredrik Aderfors är redo att trycka på startknappen. Foto: Torbjørn Leidal.

Världens modernaste däckåtervinningsanläggning är invigd

Det var en stolt vd Fredrik Ardefors på Svensk Däckåtervinning som bjöd in till invigningen i anlagningen bredvid Tekniska Verken utanfor Linköping på torsdagens eftermiddag. Inbjudna politiker, branschfolk och media fick en rundtur i anläggningen, som omtalas som världens modernaste.

Från 1 januari i år tog Svensk Däckåtervinning över ansvaret för insamlingen av bildäck i Sverige från sin underentreprenör. Det beror på att de trodde att de skulle kunna utnyttja materialen i däcken bättre om de hade full kontroll. Under invigningen av den nya produktionsanläggningen visades en utställning om vad fraktionerna kan användas till och hur produktionsprocessen går till.

App

– Vi har en smartphone-app som bilverkstäder kan logga in på, ange hur många däck de har och ta ett foto på däckhögen. Informationen går sedan till rätt region, transportör och lastbil som får en lista på vad som ska hämtas under dagen. Om lastbilen inte är full får föraren en överblick över närliggande verkstäder, innan chauffören kör till anläggningen, vägs in och lossar, säger vd Fredrik Ardefors.

Olika material utvunna ur däcken. Foto: Torbjørn Leidal.

Flera fraktioner

När du kommer in genom anläggningens portar möts du av en våg. Däcken lastas sedan av och sorteras manuellt innan däcken delas upp i två rader med olika behandling utifrån däckens skick. Gummi sorteras i tre olika fraktioner – grova och fina bitar samt granulat. Metall och textilier sorteras bort.

De däck som går att återanvända exporteras till Polen. Dessutom är fraktionerna uppdelade efter kvalitet och lämplighet. Svensk Däckåtervinnings slutkunder är pyrolysanläggningar, energiåtervinningsanläggningar och aktörer som skapar teknik för vattenrening.

Single – not blended

I sitt öppningstal tydliggjorde Ardefors att materialåtervinning kräver så rena fraktioner som möjligt. Från metall till material som i pyrolys blir till olja, som återigen kan tillföras däckproduktionen.

Franska Christina Macondoue har doktorerat i kunskap om kombinationen gummi och asfalt. Hon ansvarar för den databas som Svensk Däckåtervinning har skapat. Databasen samlar alla forskningsrapporter som finns i världen om däckmaterial, innehåll, kemi, egenskaper och inte minst hur detta påverkar människor och miljö. Kort sagt en materialdatabas.

Christina Macondoue. Foto: Torbjørn Leidal.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.