Pappersmarknaden drabbad av attacker i Röda havet
Houthi-milisens attack mot civila fartyg i Röda havet påverkar nu den globala handeln med återvunnet papper och kartong.
Kan inte täcka
Ett antal rederier har övergett seglingen genom Röda havet och Suezkanalen och väljer istället den långa omvägen runt Kap Horn och Afrika. Transportstörningarna har skickat priserna på containertrafiken i taket och lett till att fraktpriserna per ton kartong eller papper nästan fördubblats mellan Asien och Europa.
Oron är ett nytt bakslag för materialåtervinningsmarknaden som länge brottats med vikande efterfrågan och hård konkurrens från primära råvaror. Med de enorma extrakostnaderna för transporter blir materialåtervinningen ännu mindre attraktiv.
– VI ser ingen transparens eller tydlighet i vad som händer. Vi ser stora kvantiteter som inte hämtas och höjda priser tillkommer endast på beställningar som redan har skickats. De ingår avtal med mäklare, men ingen återkoppling ges om transporter ställs in, säger en brittisk exportör till Letsrecycle .
Värre än någonsin givet
IWPP:s vd Chris Burton beskriver situationen som en polykris, som består av ett antal utmaningar.
– I grunden finns det många individuella problem som ingen av oss har kontroll över och näringen fiskar i mörkt vatten. Rederiet kommer sannolikt att dra nytta av detta, eftersom de upplevde låga priser förra året. Vi ser nu tillbakadatering så långt tillbaka som den första september med användning av Force mature och andra termer från sjöfartslagstiftningen, säger Burton.
Pankaj Chowdhary från exportjätten Ekman Recycling säger att situationen nu är värre än när lastfartyget Ever Given blockerade Suezkanalen 2021 eftersom det är mycket mer oförutsägbart.
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!