Nyheter
Syskonen Berfin och Suwar Mert är Bowers grundare. Pressfoto.

De cirkulära entreprenörerna

Varför kan jag inte panta påsen?

I dag inleder vi en artikelserie som handlar om den cirkulära ekonomins entreprenörer och startups. Vi ställer 14 frågor till ett antal företag som arbetar med allt från materialåtervinning till återbruk. Först ut är Bower, som har lanserat en tjänst där man kan tjäna pengar på att källsortera förpackningar.

Bowers kunder är stora konsumentbolag, som Nestlé, Unilever och Orkla. I andra änden skannar cirka 600 000 användare tomma förpackningar, allt från tandkräm till glass, slänger dem på återvinningsstationen och får pant i belöning. Allt verifieras och hanteras via Bowers app.

År 2019 vann Bower, som då hette PantaPå, SvD:s och Carnegies tävling Framtidens entreprenör. Sedan dess har  prisernna haglat över bolaget, samtidigt som omsättningen nära nog har  tiofaldigats, expanderat till i sex länder* och fyra miljoner förpackningar ”pantas” varje månad. I höstas blev de och tre andra hållbarhetsbolag från norra Europa inbjudna att träffa Apples VD Tim Cook och hållbarhetschef Lisa Jackson i Köpenhamn.

Triumf Glass ansluter sig till Bower-appen

* Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och USA (Los Angeles)

Vi pratade med Berfin Mert, som tillsammans med sin bror Suwar är grundare till Bower. Berfin och Suwar Mert äger tillsammans med sin mamma 54 procent av aktierna. Resten fördelas mellan investerare som Orkla Ventures, Almi Greentech, Verdane, Blq Invest och affärsänglar.

Kan du kort beskriva affärsidén?– Affärsidén är kort och gott att vi belönar människor för deras återvinning. Det gör vi genom en mobilapp med vilken du kan skanna dina förpackningar och bli belönad med poäng när du återvinner. Poängen kan du använda mot erbjudanden, lösa ut mot pengar till ditt eget bankkonto eller donera till välgörenhet.

Tre olika förpackningar. Coop är med i systemet och påsen ger 5 poäng, Läsken ska lämnas till Pantamera och Heinz ketchup är inte med och ger bara en poäng. Foto: John Göransson.

Hur fick ni idén?– Idén kom till genom en samling av händelser och insikter längs med tidens gång. En av dessa stunder var när Suwar stod vid pantmaskinen, hade pantat sina PET-flaskor och läskburkar och stod kvar med en tom påse och frågan: “Varför kan jag inte också panta påsen?”

Vilket var det första steget du/ni tog för att omsätta idén i en säljbar produkt/tjänst?  – Det är en jättesvår fråga! Men ganska tidigt började vi prata med potentiella kunder för att få en bättre förståelse av deras behov och hur vi kunde anpassa lösningen till att möta de behoven.

Hur har ni finansierat verksamheten?– Inledningsvis genom sparade medel, men senare genom investerare både riskkapitalbolag och affärsänglar samt kundintäkter.

Vilka är era viktigaste samarbetspartners?– Våra kunder är våra viktigaste samarbetspartners, däribland varumärken som Procter & Gamble, Unilever och Orkla.

Vilka är era största utmaningar?– Att skala upp med begränsade resurser.

Varför valde ni att satsa på ett cirkulärt projekt?– Både jag och Suwar har alltid velat jobba inom ramen för något gott, men att det specifikt skulle vara ett cirkulärt projekt var ingen självklarhet utan något som kom till ur en slumpmässig idé från Suwar.

Tror du att vi kan rädda klimatet och hur tror du att ni kan bidra till det?– Absolut - inte minst för att vi har en grundinställning om att det allra mesta går att lösa. Vårt bidrag genom Bower är att uppmuntra fler till att återvinna förpackningar som annars inte hade återvunnits och därigenom bidra till ett minskat koldioxidavtryck.

År 2022 var resultatet minus drygt 15 miljoner kronor på en omsättning på knappt 9 miljoner kronor, enligt SvD. När räknar ni med att nå vinst?– Alla KPI:er* pekar åt rätt håll och vi hoppas nå lönsamhet under 2025.

*Key Performance Indicators (KPI) är ett mätbart värde som under en avgränsad tidsperiod visar hur effektivt ett företag är på att nå prioriterade mål.

Vad hoppas ni mest av allt på just nu?– Vi hoppas på att stänga en del avgörande samarbeten som kan accelerera vår expansion framåt.

Vilket behov fyller er tjänst? Det är sedan 2011 olagligt att inte sortera sitt avfall (även om det inte finns något straffansvar) och från årsskiftet har kommunerna tagit över ansvaret för förpackningsinsamlingen.– Även om det är olagligt att inte sortera sitt avfall så kvarstår faktumet att majoriteten av förpackningar (i Sverige och globalt) inte hamnar där de ska. Pantsystemet för PET-flaskor och läskburkar är ett tydligt bevis på att finansiella incitament är effektiva verktyg för att uppmuntra konsumenter till att göra rätt och därmed radikalt öka återvinningen. Vi vill med vår lösning applicera samma fungerande modell på samtliga produkter och inte enbart på PET-flaskor och läskburkar.

Hur många använder aktivt tjänsten i dag (alltså inte bara, som jag, har laddat ner appen och scannat några varor på prov)?– Vi har ca 100 000 månatligt aktiva användare idag.

När jag scannar en förpackning får jag poäng, olika beroende på om företaget är anslutet till Bower eller ej. Har dessa poäng någon fast “växelkurs” mot svenska kronor eller är det olika från fall till fall? Om den har en “växelkurs”, vilken?– Det är en varierande växelkurs.

Ni hade ett samarbete med FTI, som nu har upphört att existera. Kommer ni att samarbeta med kommunerna eller NPA i stället? Det borde vara vara viktigt för er legitimitet och NPA borde ha nytta av er databas.– Helt rätt :) Vi hoppas på samarbeten med både kommuner och NPA.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.