Nyheter
Statens vegvesen FjordX tror att CO2-utsläppen från produktionen av Julsundsbron på E39 Ålesund-Molde kan minska med upp till 80 procent. Foto: Norska Vägverket

Kan ge stora CO2-minskningar i vägprojekt

Nya material och ny teknik kan minska CO2-utsläppen från vägbyggen. Den här gången är det de stora broprojekten som lyfts fram av det norska vägverket, och ett av ledorden är grönt stål från Sverige.

I de stora broprojekten på E39 Ålesund-Molde och E39 Stord-Os kan CO2-utsläppen minskas med upp till 80 % under byggskedet.

Det visar bedömningar för forsknings- och utvecklingsprojektet FjordX i Statens vegvesen i Norge som har tittat närmare på användningen av kortdistans högteknologisk produktion av broelement, fossilfritt stål och koldioxidsnål betong med CO2-infångning och lagring kan minska utsläppen av CO2.

Stora möjligheter

Möjligheten till stora CO2-minskningar i de två fjordkorsningsprojekten är goda nyheter för alla som arbetar för att minska utsläppen av växthusgaser från stora vägprojekt och andra byggprojekt med omfattande användning av stål och betong.

– Det finns stora möjligheter att minska utsläppen av CO2 i byggskedet genom att använda fossilfritt stål, lokal automatiserad produktion, och koldioxidsnål betong med CO2-infångning och lagring, säger chefen för norska Statens vegvesen, FjordX, Cato Dørum.

Det handlar indirekta CO2-minskningar som kommer utöver direkta CO2-minskningar från byggverksamhet. Vägverket har som mål att minska utsläppen av växthusgaser med 55 procent före 2030.

Fjordkorsningsprojektet har tidigare jämfört CO2-utsläpp från färjor och färjefria fjordöverfarter på E39 Stord-Os och E39 Ålesund-Molde under en period av broarnas livslängd (100 år). Den visade på höga utsläpp under byggtiden jämfört med färjedrift, och låga utsläpp efter att broarna öppnats för trafik.

– Användning av modernt stål, betong och lokal produktion med lasersvetsning ger ett mycket bättre CO2-konto under byggtiden, säger Dørum.

Kortresta broar

Statens vegvesen, FjordX, har varit central i arbetet med att ta till sig ny svetsteknik vid tillverkning av stålbroar. Företaget Prodtex i Vanylven på Sunnnmøre har vidareutvecklat svetsteknik från fartygsindustrin, och anammat den automatiserade tekniken vid tillverkning av stålbroelement. Den nya tekniken gör norsktillverkade broelement konkurrenskraftiga med broelement från Kina.

– Detta resulterar i stora CO2-minskningar från transporter och mindre utsläpp från svetsning, säger Dørum.

Tre broar har nu byggts med företagets supersvets i Vanylven. Den sista är den 110 meter långa Elverhøybru i Sunndal som invigdes före jul.

– Stålelementen i de två längsta hängbroarna i Norge, Hardangerbrua och Hålogalandsbrua, tillverkades i Kina och transporterades halva världen runt på stora pråmar. Det gav stora CO2-utsläpp, säger Dørum.

Svenska SSAB har lyckats utveckla stål utan utsläpp av CO2. Enligt Dørum är detta stål något dyrare än konventionellt stål.

– Vi vill använda fossilfritt svenskt stål när vi bygger vår nästa stålbro, säger Dørum.

Lågkolhaltig betong med CO2-avskiljning och lagring kommer troligen att bli ganska mycket dyrare än vanlig betong när den kommer ut på marknaden 2025.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.