Sustainable Brand Index:
Återvinning hetaste hållbarhetsfrågan
Krig och ekonomisk kris ha tagit över uppmärksamheten från Klimat- och hållbarhetsfrågorna. Men återvinning är en av de tre hetaste frågorna, visar årets Sustainable Brand Index, som tar pulsen på hur intresset för hållbarhetsfrågor ser ut i Sverige och fem andra länder.
Det är tydligt att de stora förändringarna på återvinningsområdet har engagerat såväl medier som allmänhet. De tre hållbarhetsfrågor som svenskarna prioriterar högst är materialåtervinning, klimatet och lokala arbetsförhållanden. Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet.
Äldre bryr sig mest
Det är framförallt bland äldre som återvinningsfrågor ligger högt på agendan. Ämnet ”återvunna material” prioriteras av 35 procent i gruppen +60 år och av 33 procent bland 45-59-åringarna. De yngre är däremot mindre intresserade, bara 22 procent prioriterar återvinning, medan 32 procent tycket att klimatfrågor är viktiga.
I botten hamnar HBTQ-frågor, som bara 3 procent upplever som viktiga hålllbarhetsfrågor.
De viktigaste hållbarhetsfrågorna
Område | 16-29 år | 30-44 år | 45-59 år | 60+ år | Totalt |
Klimat | 32% | 27% | 27% | 25% | 28% |
Återvinna material | 22% | 25% | 32% | 35% | 28% |
Lokala arbetsförhållanden | 22% | 21% | 33% | 37% | 28% |
Arbetsförhållanden utomlands | 26% | 24% | 31% | 26% | 27% |
Lokal produktion | 16% | 23% | 23% | 29% | 23% |
Lokala produkter | 21% | 19% | 19% | 19% | 19% |
Hållbara transporter | 17% | 19% | 19% | 14% | 17% |
Anti-korruption | 10% | 13% | 18% | 27% | 17% |
Effektiv energi | 19% | 13% | 15% | 19% | 16% |
Hållbara förpackningar | 13% | 16% | 16% | 15% | 15% |
Biologisk mångfald | 14% | 16% | 14% | 12% | 14% |
Mångfald och inkludering | 14% | 11% | 13% | 13% | 13% |
Djurens välbefinnande | 13% | 14% | 14% | 10% | 13% |
Innovation | 11% | 14% | 15% | 12% | 13% |
Bekämpa psykisk ohälsa | 13% | 12% | 12% | 10% | 12% |
Bevarande | 10% | 14% | 11% | 10% | 12% |
Jämställdhet | 18% | 8% | 6% | 7% | 10% |
Hälsosamma produkter | 13% | 9% | 8% | 10% | 10% |
Ekologiska produkter | 11% | 9% | 9% | 6% | 9% |
Engagemang i lokalsamhället | 8% | 11% | 9% | 7% | 9% |
Hållbara finanser | 6% | 3% | 4% | 2% | 4% |
HBTQ+-frågor | 4% | 3% | 2% | 3% | 3% |
Intresset minskar
Samtidigt minskar intresset för hållbarhetsfrågor överlag. Tidigare var klimatet den fråga vi diskuterade mest, nu är det krig och konflikter.
Rapporten visar också att vi i lägre utsträckning än tidigare har med hållbarhetsfaktorer i våra inköpsbeslut. Minskningarna är påtagliga i samtliga undersökta länder men i Norge och Sverige ser vi de största rasen.
I Sverige svarade 67 procent att hållbarhet var en viktig faktor vid inköpsbeslut, jämfört med 74 procent toppåret 2021 och det lägsta värdet sedan mätningarna startade för tio år sedan.
I Norge har utvecklingen gått ännu snabbare, med ett dramatiskt ras från 70 procent 2022 till 58 procent 2024, även det är det lägsta värdet hittills.
Rapportförfattarna påpekar samtidigt att detta inte behöver inte betyda att det finns ett reducerat värde på hållbarhet, utan snarare att konsumenterna har blivit kostnadsmedvetna och fattar mer komplexa inköpsbeslut. ”Varumärken måste tilltala konsumenter som i utmanande tider letar efter budgetalternativ med tydliga och omedelbara fördelar”, skriver de.
Lägre förtroende
Förtroendet för företagens hållbarhetskommunikation har också minskat. Bara 21 procent av de 29 000 tillfrågade svenskarna hade förtroende för kommunikationen, ett rejält ras från 28 procent toppåret 2023. Norge uppvisar ett ännu mer dramatiskt ras, där har förtroendet halverats sedan 2022 och ligger nu på bara 20 procent, det lägsta värdet för de länder som ingår i undersökningen.
De tio bästa och sämsta
Undersökningens huvudsyfte är att ge allmänhetens hållbarhetsbetyg till ett antal varumärken och företag. Det tio ur hållbarhetssynpunkt högst rankade varumärkena 2024 är:
Ranking | Varumärke |
1 | Änglamark |
2 | Grumme |
3 |
Folkhälsomyndigheten
|
4 | Systembolaget |
5 | Ikea |
6 | Polisen |
7 | Lantmännen |
8 | Skona |
9 | Coop |
10 | Apoteket |
Längst ner på listan i Sverige, som innehåller 432 varumärken, hittar vi fem onlinecasinon. Strax ovanför hamnar Ryanair, Marginalen Bank, LensWay, X (tidigare Twitter) och Glitter.
Hållbara branscher
De branscher som fått högst hållbarhetsbetyg är apotek, livsmedelsbutiker, statliga myndigheter, försäkringsbolag och hotell. I botten hittar vi spel och lotterier, flygbolag och telekom.
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!