Nyheter
RemasterDirector_18da6b0cf

Sustainable Brand Index:

Återvinning hetaste hållbarhetsfrågan

Krig och ekonomisk kris ha tagit över uppmärksamheten från Klimat- och hållbarhetsfrågorna. Men återvinning är en av de tre hetaste frågorna, visar årets Sustainable Brand Index, som tar pulsen på hur intresset för hållbarhetsfrågor ser ut i Sverige och fem andra länder.

Det är tydligt  att de stora förändringarna på återvinningsområdet har engagerat såväl medier som allmänhet. De tre hållbarhetsfrågor som svenskarna prioriterar högst är materialåtervinning, klimatet och lokala arbetsförhållanden. Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet.

Äldre bryr sig mest

Det är framförallt bland äldre som återvinningsfrågor ligger högt på agendan. Ämnet ”återvunna material” prioriteras av 35 procent i gruppen +60 år och av 33 procent bland 45-59-åringarna. De yngre är däremot mindre intresserade, bara 22 procent prioriterar återvinning, medan 32 procent tycket att klimatfrågor är viktiga.

I botten hamnar HBTQ-frågor, som bara 3 procent upplever som viktiga hålllbarhetsfrågor.

De viktigaste hållbarhetsfrågorna

Område 16-29 år 30-44 år 45-59 år 60+ år Totalt
Klimat 32% 27% 27% 25% 28%
Återvinna material 22% 25% 32% 35% 28%
Lokala arbetsförhållanden 22% 21% 33% 37% 28%
Arbetsförhållanden utomlands 26% 24% 31% 26% 27%
Lokal produktion 16% 23% 23% 29% 23%
Lokala produkter 21% 19% 19% 19% 19%
Hållbara transporter 17% 19% 19% 14% 17%
Anti-korruption 10% 13% 18% 27% 17%
Effektiv energi 19% 13% 15% 19% 16%
Hållbara förpackningar 13% 16% 16% 15% 15%
Biologisk mångfald 14% 16% 14% 12% 14%
Mångfald och inkludering 14% 11% 13% 13% 13%
Djurens välbefinnande 13% 14% 14% 10% 13%
Innovation 11% 14% 15% 12% 13%
Bekämpa psykisk ohälsa 13% 12% 12% 10% 12%
Bevarande 10% 14% 11% 10% 12%
Jämställdhet 18% 8% 6% 7% 10%
Hälsosamma produkter 13% 9% 8% 10% 10%
Ekologiska produkter 11% 9% 9% 6% 9%
Engagemang i lokalsamhället 8% 11% 9% 7% 9%
Hållbara finanser 6% 3% 4% 2% 4%
HBTQ+-frågor 4% 3% 2% 3% 3%

Intresset minskar

Samtidigt minskar intresset för hållbarhetsfrågor överlag. Tidigare var klimatet den fråga vi diskuterade mest, nu är det krig och konflikter.

Rapporten visar också att vi i lägre utsträckning än tidigare har med hållbarhetsfaktorer i våra inköpsbeslut. Minskningarna är påtagliga i samtliga undersökta länder men i Norge och Sverige ser vi de största rasen.

I Sverige svarade 67 procent att hållbarhet var en viktig faktor vid inköpsbeslut, jämfört med 74 procent toppåret 2021 och det lägsta värdet sedan mätningarna startade för tio år sedan.

I Norge har utvecklingen gått ännu snabbare, med ett dramatiskt ras från 70 procent 2022 till 58 procent 2024, även det är det lägsta värdet hittills.

Rapportförfattarna påpekar samtidigt att detta inte behöver inte betyda att det finns ett reducerat värde på hållbarhet, utan snarare att konsumenterna har blivit kostnadsmedvetna och fattar mer komplexa inköpsbeslut. ”Varumärken måste tilltala konsumenter som i utmanande tider letar efter budgetalternativ med tydliga och omedelbara fördelar”, skriver de.

Lägre förtroende

Förtroendet för företagens hållbarhetskommunikation har också minskat. Bara 21 procent av de 29 000 tillfrågade svenskarna hade förtroende för kommunikationen, ett rejält ras från 28 procent toppåret 2023. Norge uppvisar ett ännu mer dramatiskt ras, där har förtroendet halverats sedan 2022 och ligger nu på bara 20 procent, det lägsta värdet för de länder som ingår i undersökningen.

De tio bästa och sämsta

Undersökningens huvudsyfte är att ge allmänhetens hållbarhetsbetyg till ett antal varumärken och företag. Det tio ur hållbarhetssynpunkt  högst rankade varumärkena 2024 är:

Ranking Varumärke
1 Änglamark
2 Grumme
3
Folkhälsomyndigheten
4 Systembolaget
5 Ikea
6 Polisen
7 Lantmännen
8 Skona
9 Coop
10 Apoteket

 

Längst ner på listan i Sverige, som innehåller 432 varumärken, hittar vi fem onlinecasinon. Strax ovanför hamnar Ryanair, Marginalen Bank, LensWay, X (tidigare Twitter) och Glitter.

Hållbara branscher

De branscher som fått högst hållbarhetsbetyg är apotek, livsmedelsbutiker, statliga myndigheter, försäkringsbolag och hotell. I botten hittar vi spel och lotterier, flygbolag och telekom.

 

 

 

 

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.