Nyheter
Foto: John Göransson.

Svenska däck blir cirkulära med pyrolys

Pyrolysolja från svenska kasserade däck har i en testkörning förvandlats till högkvalitativt råmaterial för kemikalier och plaster vid Nestes raffinaderi i Borgå, Finland.

Pyrolysoljan levererades av svenska Scandinavian Enviro Systems, som har träffat avtal om leverans av däck från Svensk Däckåtervinning till den pyrolysanläggning som är under konstruktion i Uddevalla.

Neste har framgångsrikt genomfört sin första bearbetningsförsök med en ny utmanande råvara, flytande kasserade däck. I bearbetningskörningen producerade Neste högkvalitativa råvaror för nya plaster och kemikalier.

För bearbetningskörningen köpte Neste pyrolysolja från kasserade fordonsdäck av Scandinavian Enviro Systems, ett svenskt företag som utvecklar teknik för att återvinna material från uttjänta produkter. Målet med Nestes pilotkörning var att utvärdera potentialen för kemisk återvinning utöver plastavfall för att potentiellt bredda poolen av avfallsströmmar som skulle kunna bearbetas till högkvalitativa produkter.

Inte bara plast

Precis som med svåråtervunnet plastavfall hamnar idag en stor mängd däck på deponier eller förbränning i slutet av deras livscykel. Sammansättningen av däck som en blandning av flera material gör dem svåra att återvinna med mekaniska återvinningsmetoder. Därför finns det starka argument för att använda kemisk återvinning för att hålla värdefulla material i cirkulation. Scandinavian Enviro Systems har utvecklat en pyrolysteknik för att utvinna kimrök och olja från uttjänta däck.

– Det fina med kemisk återvinning är att den kan behandla svåråtervunnet plastavfall. Men det är inte begränsat till det, säger Andreas Teir, som är ansvarig för Nestes råvaruförsörjning för kemisk återvinning.

– Med kasserade däck som för närvarande ofta möter ett öde som liknar plastavfall, anser vi att kemisk återvinning är ett viktigt tillägg när det gäller att ändra däckens linjära livscykel till en cirkulär. Tack vare vår leverantör Enviro Systems kunde vi bevisa det med vår senaste bearbetningskörning.”

Tidigare har Neste redan framgångsrikt avslutat flera bearbetningskörningar med flytande plastavfall. Dessa körningar lade grunden för Nestes beslut att investera i storskalig kapacitet för kemisk återvinning på företagets anläggning i Borgå, Finland. Anläggningarna som byggs beräknas stå klara under loppet av 2025 och kommer att kunna behandla 150 000 ton flytande plastavfall per år. De ingår i projektet PULSE, som finansieras av EU genom EU:s innovationsfond.

Svensk Däckåtervinning levererar

Producentansvarsorganisationen Svensk Däckåtervinning har nyligen träffat avtal om att leverera råvara till Antin och Enviros däckåtervinnings-joint venture för deras nya fabrik som byggs i Uddevalla. Anläggningen kommer att använda Enviros egenutvecklade teknologi som kan producera värdefull återvunnen kimrök1 och pyrolysolja2 från sorterade och bearbetade. Det strategiska avtalet mellan parterna innebär leverans av en betydande volym av den årliga mängden uttjänta däck som samlas in i Sverige, med leveranser med start 2025.

 

– Vi är glada över att ha fått förtroendet att leverera till denna innovativa anläggning som byggs i Sverige, som håller höga krav på kvalitet och leveranssäkerhet”, säger Fredrik Ardefors, VD för Svensk Däckåtervinning.

Sprids till hela Europa

– Anläggningen kommer att bli den första av många som vi planerar att replikera över hela Europa och representerar den högsta standarden för att skapa en helt cirkulär ekonomi inom däckåtervinningssektorn. Avtalet med SDAB markerar en viktig milstolpe och vi är stolta över att inleda detta samarbete”, säger Stefano Madeddu, General Manager för JV Swedish operations.

– Vi letar ständigt efter bättre alternativ för att använda återvunna däck, och den innovativa Enviros pyrolysteknik sär en milstolpe i den strävan. Avtalet bekräftar också att vårt arbete med att sortera och skräddarsy efter kundernas behov ger framgång, säger Fredrik Ardefors.

1Kimrök är ett fint kolpulver som används till målarfärg, tryckfärger med mera samt som tillsats i bildäck och andra industriprodukter. Ofta används dess engelska namn carbon black även i Sverige, och i sin egenskap av pigment har det även andra namn, till exempel lampsvart.

2Pyrolys eller torrdestillation är en process där ett ämne upphettas till en hög temperatur, vanligtvis omkring 500-1000°C, i en syrefri miljö, så att det sönderfaller utan att förbränning sker. Vid pyrolys avgår flyktiga ämnen i gasform, medan en återstod i fast eller flytande form blir kvar. Pyrolys är därför en form av termisk nedbrytning.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.