Nyheter
Foto: John Göransson.

EU-parlamentet sade ja till reparationsrätt

På EU-parlamentets sista session innan valet röstade ledamöterna med stor majoritet igenom förslaget om rätten att reparera produkter. Det var ingen överraskning och många företag har redan börjat anpassa sig till de kommande reglerna. Om två år måste Sveriges regering skiva in de nya reglerna i lagstiftningen.

De  nya reglerna syftar till att reparationer ska bli enklare och mer tilltalande för konsumenter. Målet är att minska avfallet och stärka reparationsbranschen genom enklare och kostnadseffektivare reparation.

I praktiken innebär det att tillverkaren måste reparera en produkt till ett rimligt pris och inom rimlig tid, även efter den lagstadgade garantiperioden. De måste också ge konsumenter som vill reparera själva tillgång till reservdelar, verktyg och reparationshandledning.

Konsumenterna ska också lockas att välja reparation, till exempel kuponger och ekonomiska incitament och onlinetjänster ska hjälpa konsumenterna att hitta lokala reparationsverkstäder och butiker som säljer renoverade varor

Direktivet om rätten till reparation för konsumenter antogs med 584 röster för, 3 emot och 14 nedlagda röster. Reglerna klargör tillverkarnas skyldigheter att reparera varor och uppmuntra konsumenterna att förlänga en produkts livscykel genom reparation.

Reparationskrav

De nya reglerna ser till så att tillverkarna tillhandahåller snabba och kostnadseffektiva reparationstjänster och informerar konsumenterna om deras rätt till reparation. Varor som repareras under garanti får den lagstadgade garantin förlängd med ett år. Detta ska uppmuntra konsumenterna att välja reparation i stället för att köpa nytt.

När den garantin har löpt ut ska tillverkaren fortfarande vara skyldig att reparera vanliga hushållsprodukter, som är reparerbara enligt EU-lagstiftningen, till exempel tvättmaskiner, dammsugare och smarttelefoner. Listan över produktkategorier kan förlängas med tiden. Konsumenterna ska också kunna låna en enhet medan den egna repareras eller, om en reparation inte är möjlig, kunna få välja en renoverad enhet.

Informationskrav

Som konsument ska man framöver kunna få ett informationsformulär för att kunna bedöma och jämföra reparationstjänster, med närmare upplysningar om feltyp, pris och hur lång tid reparationen tar. För att underlätta reparationsförfarandet ska en EU-webbportal med nationella sektioner lanseras för att hjälpa konsumenterna att enkelt hitta lokala reparationsverkstäder, säljare av renoverade varor, köpare av defekta föremål eller lokala initiativ, exempelvis reparationskaféer.

En stärkt reparationsmarknad

Reglerna ska stärka EU:s reparationsmarknad och minska reparationskostnaderna för konsumenterna. Tillverkarna måste tillhandahålla reservdelar och verktyg till ett rimligt pris och får inte ha avtalspunkter, hårdvara eller programvara som hindrar reparationer. De får inte hindra oberoende reparatörer från att använda begagnade eller 3D-utskrivna reservdelar, och heller inte vägra att reparera en produkt enbart av ekonomiska skäl eller på grund av att den tidigare reparerats av någon annan.

Kampanjkrav

För att reparationer ska bli billigare måste varje EU-land genomföra minst en åtgärd för att främja reparationer. Det kan handla om kuponger och andra ekonomiska incitament, informationskampanjer, reparationskurser eller stöd till lokala reparationsinitiativ.

– Detta är en viktig framgång för parlamentet och dess åtagande att stärka konsumenterna i kampen mot klimatförändringarna. Den nya lagstiftningen förlänger de rättsliga garantierna med 12 månader när man väljer reparation, ger bättre tillgång till reservdelar och säkerställer enklare, billigare och snabbare reparationer, sade föredraganden René Repasi (S&D, Tyskland).

Lagkrav

Nu ska ministerrådet ge sitt formella godkännande.  Sedan har EU-länderna två år på sig att införa det i nationell lagstiftning.

Enligt EU-kommissionen orsakar förtida kassering av konsumtionsvaror utsläpp av 261 miljoner ton koldioxidekvivalenter, förbrukar 30 miljoner ton resurser och genererar 35 miljoner ton avfall i EU varje år. Konsumenterna förlorar också cirka 12 miljarder euro varje år på att byta ut varor i stället för att reparera dem. Dessutom förväntas de nya reglerna leda till 4,8 miljarder euro i tillväxt och investeringar inom EU. Direktivet kompletterar EU:s andra nya regler om ekodesign och om mer konsumentmakt i den gröna omställningen.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.