Nyheter
Skratt och sexleksak Sveriges bidrag i europeisk återvinningstävling. Kampanjen Styrbjörn kombinerar humor med viktiga budskap om miljön. Pressfoto.

Sysavs kampanj Sveriges bidrag i europeisk återvinningstävling

De skånska komikerna Marcus Johansson (grundare av klubben Oslipat) och Victor Eriksson hjälper i en kampanj unga skåningar att bli bättre på att återvinna plast. Nu har kampanjen valts ut av Avfall Sverige för att som enda svenska bidrag representera Sverige i “Europa minskar avfallet”-tävlingen.

Kampanjen, som lanserades med målet att nå ut till och engagera en traditionellt svåråtkomlig målgrupp – unga mellan 18 och 35 år – har överträffat alla förväntningar. Med en serie filmer som kombinerar humor med viktiga budskap om miljön, har ”Styrbjörn” visat att det går att göra en verklig skillnad på ett underhållande och tillgängligt sätt.

Susanna Christensson, kommunikatör, Sysav.

– Att nå över två miljoner visningar är en otrolig bedrift för Styrbjörn-kampanjen, och ett bevis på att budskap om återvinning kan engagera även de mest oväntade målgrupperna. Nyckeln är humor. Nio av tio människor kommer ihåg viktiga budskap om de kommuniceras på ett roligt vis, säger Susanna Christensson, kommunikatör.

”Krångla inte till det”, uppmanar Sysav samtidigt som Victor Erikssons karaktär Styrbjörn har allvarliga samtal med sina korridorkompisar om att de måste bli bättre på återvinning. Styrbjörn är en hejare på att återanvända, återbruka och återvinna plast och andra material, men hans metoder gör korridorkompisarna obekväma.

Filmerna är inspelade i en studentkorridor i Malmö, och alla deltagare är studenter vid Malmö eller Lunds universitet. En av deltagarna i filmerna bor faktiskt i samma korridor. Victor Eriksson har själv bott i korridorrum i både Lund och Uppsala och konstaterar att det i varje korridor finns en Styrbjörn som har höga ambitioner med både städning och återvinning, men som inte riktigt når fram till korridorkamraterna. I Victors gestaltning skruvas de jobbiga situationerna upp ett par extra varv för att blottlägga den fina gränsen mellan välvilja och enfald.

EU-projekt

Kampanjen är framtagen av Sysav i samarbete med ägarkommunerna. Kampanjen lanserades i samband med ”Europa minskar avfallet”-veckan, där organisationer i EU-länderna på olika sätt uppmärksammar hur avfallsmängderna kan minskas och förebyggas. Styrbjörn är Sveriges bidrag när initiativ från hela Europa sammanställs.

”Europa minskar avfallet”, European Week for Waste Reduction, är den största kampanjen för att öka medvetenheten om förebyggande av avfall i Europa och har pågått sedan 2009. Inom projektet betonas vikten av att förebygga att avfall uppkommer och att minska halterna av farliga ämnen i avfallet. Under veckan anordnas aktiviteter runt om i hela Europa för att sprida information om hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi. Avfall Sverige är nationell samordnare i Sverige.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.