Nyheter
Stockholms första eldrivna sopbil hämtar restavfall på Kungsholmen.
Stockholms första eldrivna sopbil hämtar restavfall på Kungsholmen. Foto: Stockholm Vatten och Avfall.

Den senaste tiden har det haglat nyheter om beställningar av eldrivna sopbilar i Sverige, Europa och världen. Kommer året att bli hågkommet som de eldrivna sopbilarnas år?

Karlskogas första eldrivna sopbil går i drift under veckan. I slutet av maj sattes Stockholms första eldrivna sopbil i drift, med uppgiften att hämta restavfall på Kungsholmen.

– Om det visar sig att det går att hämta restavfall på ett effektivt sätt med den eldrivna sopbilen kan vi komma att ställa krav på eldrivna sopbilar även i framtida upphandlingar, säger Johanna Göransson, enhetschef för Insamling på Stockholm Vatten och Avfall.

Stockholms första el-sopbil är framtagen av Stockholm Vatten och Avfall Tillsammans med Scania och Vicky Teknik. Även Karlskogas sopbil kommer från Scania.

– Jättekul att ta den i drift och dessutom ligga i framkant. Vi arbetar aktivt både med gröna bränslen och ruttoptimering för att minimera miljöpåverkan, säger Peter Jarl, marknadschef på Karlskoga Energi och Miljö.

För- och nackdelar

En ganska allmän uppfattning är annars att eldrift lämpar sig ganska dåligt för tunga sopbilar, som dessutom behöver använda komprimator och lyftanordningar. I stället är det biogas som har hamnat i framkant. Men Peter Jarl tycker att eldrift är värt ett försök.

– Förhoppningen är att den kan köra en hel arbetsdag innan den behöver laddas men det beror på en rad faktorer, till exempel sträcka, antal tömningar, väderlek och temperatur. Ju oftare vi bromsar in desto mer laddas de nio batterierna av sig själva så den passar att använda i centrum. Å andra sidan drar komprimatorn som pressar ihop soporna en del, så vi får testa oss fram när det gäller förbrukningen, säger han.

Det är lätt att börja spekulera i om det är EU-domen om moms på biogas som har skapat intresse för eldrift. Men både Karlskoga och Stockholm beställde elfordonen långt dessförinnan. I stället handlar det om att inte låsa in sig i en teknik. Tillgången till biogas är trots allt begränsad.

Tyst komplement till biogas

– Vi vill testa en ny slags miljöbil, som komplement till de övriga miljövänliga sopbilarna, säger Johanna Göransson.

Ett annat argument är att de är tysta.

– I och med att elsopbilen inte har någon förbränningsmotor blir ljudet lägre, vilket både förbättrar arbetsmiljön och ökar trivseln för invånarna, säger Peter Jarl.

150 000 holländare går över till el-sopbilar från DAF

Scania lanserade sina helelektriska lastbilar hösten 2020, även Volvo Trucks har tagit fram sopbilen FE Electric och flera andra tillverkare runtom i världen har eller är på väg att leverera helelektriska lastbilar som kan användas för sophämtning.

Genombrott i USA

Ett avfallshanteringsföretag i USA samarbetar avfallsjätten Republic Services med lastbilstillverkaren Oshkosh för att skapa landets första flotta av helt integrerade elektriska sopbilar. De kommer initialt att rullas ut i Phoenix, Arizona hösten 2023, med planer på att expandera till andra städer som Santa Ana, Carlsbad och Portland 2024. Inom de kommande fem åren siktar företaget på att 50 procent av deras 17 000 fordon ska köras på ren, förnybar energi, rapporterar Green Matters. Hur många av dem som blir elektriska framgår inte av artikeln.

Holländska DAF levererade nyligen de första sju av fjorton el-sopbilar som ska användas för hämtning av hushållsavfall hos de 150 000 invånarna i områdena Eindhoven, Valkenswaard och Geldrop-Mierlo.

Vi har tidigare skrivit om hur elfordon används för sophantering bland gränderna i Europas äldsta stad. Där berättar vi om de små el-sopbilarna från grekiska Ecocar. Även itallienska Alkè tillverkar små eldrivna sopbilar avsedda för trånga utrymmen.

Avfallshantering i Europas äldsta stad

 

 

Relaterade artiklar
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.