Avfallet som aldrig får återanvändas
Det finns avfall som aldrig får återbrukas. En del av det ska helst försvinna utan spår. Stena Confidential trollar bort allt från papper till flygplan och skickar resterna till återvinning.
– Det handlar fortfarande mest om papper. Men vi får in alltmer elektronik, som hårddiskar och mobiltelefoner, säger Linus Larsson, VD på nystartade Stena Confidential.
Det nya bolaget är en avknoppning från Stenagruppen. Det hanterar hemligt och känsligt avfall i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Totalt hämtar de upp omkring 1 000 säkra kärl varje dag. Eftersom bolaget är nytt har Linus Larsson ingen omsättningssiffra att dela med sig av.
GDPR ökar behovet
Detta är en växande bransch, av många skäl. Linus Larsson nämner bland annat världsläget och GDPR,
Till det kan läggas den tekniska utvecklingen. En smartphone är i dag en spionkamera som inte bara kan fotografera en hemlig handling utan också omvandla den till en textfil, översätta den till valfritt språk och sprida den, allt på några sekunder.
De största kunderna finns inom finanssektorn och den offentliga sektorn.
– Det är allt från en förskolas personallistor till högsäkerhetsverksamheter som jag inte ens kan nämna. säger Linus Larsson.
Även om myndigheter är en stor kundgrupp sitter företag på allt större mängder känslig information. Det handlar förstås om affärshemligheter, men med GDPR har företag helt nya krav på hur de ska hantera information om kunder och anställda.
– Jag älskar GDPR. Inte bra för att det ger oss mer affärer utan också av rent etiska skäl. Den personliga integriteten är viktig och det är bra att det numera finns lagstiftning som skyddar den, säger Linus Larsson.
Oväntat stor skada
Saker som kan verka oskyldiga kan ställa till stor skada om de hamnar i orätta händer.
– En butikskedja bad oss att förstöra en hel upplaga med reklambroschyrer, eftersom det hade blivit fel i ett erbjudande. Det kan låta oskyldigt, men det hade kunnat bli riktigt illa om kunder hade krävt att få ta del av ett erbjudande som inte existerade, berättar Linus Larsson.
Papper
Den största avfallsfraktionen är förstås papper. Fortfarande är det kontorets skrivare och medarbetarnas skrivbord som är de främsta källorna till informationsläckage.
– Allt papper återvinns. Tidigare brändes alla hemliga papper, men i dag mals det ner och skickas till Stena Recyclings egen återvinningsanläggning i Halmstad, säger Linus Larsson.
Elektronik
Det handlar mest om skrivare (alla skrivare har en hårddisk), mobiltelefoner och hårddiskar till datorer och servrar. Även här utvecklas nya lösningar som gör det enklare att materialåtervinna. Det finns numera programvaror som anses säkra nog för att man ska kunna låta bli att mala sönder hårddisken.
– Vi använder Blanco Software, som är så säker att vi kan rekommendera kunderna att inte låta oss mala sönder deras hårddiskar, säger Linus Larsson.
Även all elektronik skickas, när informationen är borta och batteriet urplockat, till Stena Recycles anläggning i Halmstad för materialåtervinning.
– Det är lyxen av att vara en del av Stenafamiljen, säger Linus Larsson.
Plast
Här handlar det förstås om mest plastkort. ID-kort, passerkort, accesskort till datorer... Alla befrias från sina microchips och skickass till plaståtervinning.
Textil
Kan kläder vara sekretessbelagda?
– Ja, vi har stor respekt för uniformer och om de kommer i orätta händer kan de användas för att begå allvarliga brott. Man tänker gärna på polis- och militäruniformer, men även till synes oskyldiga profilkläder kan användas för att ta sig in på platser dit allmänheten inte ska ha tillträde, säger Linus Larsson.
Därför får vi aldrig se sådana plagg i second handbutikerna. De hamnar i material- eller energiåtervinningen.
Det finns ingen gräns för vad som kan destrueras. Bland annat får Stena Recycling ofta ta hand om beslagtagna föremål. Lagen säger att beslagtagna föremål ska säljas, eller om de inte går att sälja, förstöras. Sedan 2011 förstörs all narkotika som tas i beslag av myndigheterna själva. I övrigt kan beslagen bestå av vad som helst, men det får inte slängas i restavfallet, det måste förstöras.
Borta för evigt
Vad händer om kunden ångrar sig?
– När vi väl har gjort det vi ska så är informationen borta för alltid. Men om kunden hör av sig i tid så kan vi returnera kärlet och hjälpa till att öppna det, säger Linus Larson med tillägget att hans medarbetare aldrig ser vad de hämtar eller hanterar.
– Informationen är i tryggt förvar hos oss till dess den inte längre existerar, säger han.
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!