Nyheter
Nätbutiken kommer inte längre att marknadsföra kläder som hållbara och miljövänliga. Foto: Zalando SE

Zalando lovar att sluta vilseleda om miljön

Klädjätten tar bort klimatpåståenden och miljömärkningar efter påtryckningar från Norge och Sverige.

Måste dokumentera

Konsumentverket i Norge, Sverige och Tyskland tog initiativ till att EU-kommissionen skulle upprätta ett tillsynsärende för nätbutiken för att få stopp på vad de ansåg vara vilseledande marknadsföring. Nätbutiken Zalando har under lång tid marknadsfört kläder med märkningar som att produkten är gjord av ”50 % återvunnen plast eller ekologisk bomull”.

– Det näringsidkaren påstår i marknadsföringen ska de alltid ha gedigen dokumentation för. Här är det särskilt viktigt att handlare inte blandar ihop certifieringssystem med påståenden om klimat- och miljöfördelar. Att något är certifierat är inte alltid dokumentation för att något är bättre för miljön. I så fall måste företaget också ha den här dokumentationen , säger Trond Rønningen, direktör för det norska konsumentverket.

Grönt ljus i EU för greenwashingförbud

Avtalet kommer till stånd kort efter att EU-parlamentet och ministerrådet kommit överens om ett regelverk för att förhindra greenwashing i marknadsföringen. Zalando tar bort klimatmärkningen på sina hemsidor senast den 15 april.

EU: Skärpta krav på producentansvar

Zalando har också tagit bort ett system där konsumenter kan betala en summa för att kompensera för klimatavtrycket av sina inköp. Anledningen till detta är att det råder stor osäkerhet om effekten av klimatkompensation.

– Många konsumenter vill göra sin konsumtion grönare. Det är viktigt för dem att ha tillförlitlig information så att de kan agera utifrån den och göra verkligt hållbara konsumtionsval. Vi måste också förhindra handlare som kan försöka utnyttja konsumenternas goda avsikter. Jag är glad att en marknadsledare som Zalando nu har övergett denna praxis och beslutat att ge tydlig och specifik information till konsumenterna , säger justitiekommissionär Didier Reynders .

De cirkulära entreprenörerna: Ta kläderna en runda till!

Zalando har förbundit sig att:

  • Ta bort "miljömärkningen" de har använt på produkter som har en eller flera certifieringar. Zalando har bland annat verkat med en egen "miljömärkning" på många produkter - en grön banderoll där det står "hållbarhet" Om en produkt uppfyllde kraven i ett märkningssystem som Zalando hade godkänt, till exempel ett märkningssystem för återvunnen plast, fick produkten denna gröna banner.
  • Sluta använda ord som "hållbar" eller andra överdrivna ord för att prata om produkternas miljöegenskaper. Företaget ska härefter lämna specifik information om de egenskaper som utmärker sig positivt.
  • Ta bort vilseledande hållbarhetsikoner: ikoner som idag anger om produkten uppfyller ett eller flera hållbarhetskriterier, utan att ta hänsyn till produktens totala påverkan på miljön. Ikonerna kommer att tas bort helt.
  • Ta bort vilseledande element från filterfunktionen: Ikonerna tas också bort från filterfunktionen och filtret bör ge mer specifik information om vilka produkter som dyker upp om man filtrerar efter de nya produktkategorierna.
  • Ge entydig och specifik information på produktsidan med hjälp av neutrala produktstandarder.
  • Revidera informationen om produktstandarder och Zalandos övergripande mål och strategier.
  • Se till att påståenden endast baseras på aspekter som har betydelse för klimatet och miljön.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Avfall2resurs.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.